De EUBis ontstaan in 1994. In dat jaar ging Brouwer Transport over, van wijlen Jurie roulette francaiseBrouwer en grietje
Brouwer-Hoekman, in handen van zoon Jacob. Zijn broer 
Ab Brouwer, die samen met Klaas Hakvoort jarenlang het onderhoud en de reparatie uitvoerde aan het vrachwagenpark van Brouwer Transport, besloot toen zijn eigen weg te gaan. Samen met Klaas Hakvoort startte Ab Brouwer de EUB, een universele bedrijfswagengarage waar allerlei strandingsgevallen van alle truckmerken worden verholpen, en waar verder onderhoud wordt verricht aan de trucks van vele Urker transporteurs. Naast Scania's zijn dat vooral voertuigen van de merken Volvo en DAF.
De eerste jaren huisden Brouwer Transport en de EUB samen op het terrein van het transportbedrijf op het Westgat, maar nadat in 1998 Brouwer Transport verhuisde naar de Westwal, kozen in 2002 ook Ab en Klaas voor nieuwbouw, die op 1 april 2004 aan Het Spijk 1 te Urk werd betrokken.
De moderne garage, met een oppervlakte van 1200 m2, kent een drietal doorrijstraten met een breedte van 8 meter. Hierdoor kan men overal rondom de truck probleemloos werken, wat o.a. belangrijk is bij een remmenrevisie. De werkplaats omvat een tweetal ruime putten en een kelder van 100 m2, die deels als magazijnruimte in gebruik is. Daarnaast is er op de begane grond nog een ruim magazijn en werden de kantoren op de eerste verdieping gesitueerd. De gehele, professionele inrichting met alle apparatuur voor onder meer APK, CFK en LPK keuringen werd verzorgd door Stokvis Equipment uit Deventer.
Ondanks het feit dat de Eerste Urker Bedrijfswagengarage een universele truckgarage is, valt het wel op de hier toch de nadruk ligt op de producten van DAF. Voor het dagelijks onderhoud van de DAF trucks is de EUB dan ook een samenwerking aangegaan met DAF-dealer Cosmo Trucks

 

KOELCARROSSERIEËN

Naast het onderhoud aan alle merken vrachtwagens levert de Eerste Urker Bedrijfswagengarage ook koelcarrosserieën, die op maat en naar klantenwens onder eigen naam worden geleverd.
Bij deze koelcarrosserieën ligt, begrijpelijk, de nadruk op de speciale carrosserieën voor het visvervoer. De carrosserieën worden geheel verlijmd en verschroefd, waarbij naden worden vermeden, om het schoonhouden te vergemakkelijken. Omdat carrosserieën voor het vistransport extra zwaar worden belast, kennen de EUB carrosserieën extra spanten en versterkte vloeren. Alle metalen delen zijn van roestvrij staal tot de strippen en schroeven aan toe. Ook de rubbers zijn extra zwaar uitgevoerd.
De koelcarrosserieën kunnen met ieder merk koelaggregaat worden uitgerust, al gaat de voorkeur van de EUB naar de Thermo King aggregaten, waarvoor zij een officieel servicesteunpunt zijn.